Menu Sluiten

De ‘ziel’ van onze onderneming

Opdrachtgever
De Benelux-organisatie van een beursgenoteerde (AEX) onderneming in de sector levensmiddelen en genotsmiddelen.

Situatie

  • moederconcern heeft recentelijk een strategische heroriëntatie achter de rug via een proces van herdefiniëring van de kernactiviteiten en dienovereenkomstig proces van aankoop en verkoop van bedrijfsonderdelen in diverse Europese landen en de USA
  • van centraal aangestuurd naar decentrale aansturing, met meer ruimte voor ondernemerschap van de landenorganisatie
  • Benelux onder één directie, met recent aangetrokken algemeen directeur

Besluit
Op initiatief van de nieuwe algemeen directeur is besloten om te investeren in maatregelen, zowel in ‘hardware’ als in ‘software’, teneinde meer synergetische voordelen te behalen uit de bijeengebrachte acquisities.
Onderdeel van dit proces is het streven naar een meer ‘value driven’ managementstijl.

Adviesvraag aan Holtrop

  1. Breng in kaart wat de ‘samengestelde’ cultuur van de huidige organisatie is.
  2. Breng in kaart hoe de toekomstige cultuur (‘de ziel’) van de organisatie er uit het oogpunt van attractiviteit en duurzaamheid uit zou moeten zien.
    Voor beide stappen dienen de MT-leden en het eerstvolgende echelon van middle-management als bron.
  3. Breng een proces op gang om de nieuwe ‘ziel’ te incorporeren (‘bringing it to life’) en te borgen.

Resultaat
Voltooiing van de volledige adviesvraag, aangevuld met aanpassing en implementatie van het gewijzigde competentiebeoordelingssysteem.